Διπλωματία ίσον ανταποδοτικότητα;

Posted: March 27, 2012 in In Greek
Tags: , , , ,

Την απάντηση στην παραπάνω ερώτηση μπορούν σίγουρα να δώσουν οι Τούρκοι διπλωμάτες, καθώς πρόκειται για τακτική την οποία εφαρμόζουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Και μπορεί η αποτελεσματικότητα της εν λόγω συμπεριφοράς να αμφισβητείται από τους Έλληνες ομολόγους τους, σίγουρα όμως δημιουργεί πιέσεις και κερδίζει σε χρόνο, αν όχι σε εντυπώσεις…

Όταν λοιπόν ο τούρκος Πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν προανήγγειλε την  επαναλειτουργία της Θεολογικής σχολής της Χάλκης στη συνάντησή του με τον Μπαράκ Ομπάμα στη Σεούλ, οι γνωρίζοντες αντιλήφθησαν πως δεν πρόκειται για μια πράξη καλής θέλησης στο πλαίσιο της εξομάλυνσης των σχέσεων των δύο χωρών, αλλά για ακόμη έναν άσο στο μανίκι της Τουρκικής διπλωματίας ενόψει της ανάληψης της προεδρίας της Ε.Ε. από την Κυπριακή Δημοκρατία τον Ιούλιο.

Το ίδιο διάστημα, η τουρκική πλευρά  σκοπεύει να ανοίξει την πόλη της Αμμοχώστου, μια πόλη-φάντασμα εδώ και 38 χρόνια, επιτρέποντας την επιστροφή των Ελληνοκυπρίων. Σχετικά με τη συγκεκριμένη ανακοίνωση, η Κύπρια υπουργός Εξωτερικών, Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλλή, τόνισε ότι μια τέτοια ενέργεια θα αποτελούσε κατάφωρη παραβίαση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας 550 και 789, τα οποία ζητούν τη μεταβίβαση της κλειστής περιοχής της Αμμοχώστου σε διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών και επιστροφή των νόμιμων κατοίκων.

Οι παραπάνω κινήσεις προάγουν το προφίλ μιας χώρας που πλέον σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και προστατεύει τις θρησκευτικές μειονότητες, όπως σημείωσε και ο Αμερικανός πρόεδρος στο περιθώριο της συνόδου με θέμα την πυρηνική ασφάλεια. Μιας χώρας με βαθιά επιθυμία για πλήρη ένταξη ως μέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μαρτυρούν ωστόσο και μια διάθεση επαναπροσέγγισης (;) με τη γείτονα χώρα Ελλάδα. Με ποιο αντίτιμο όμως;

Οι δηλώσεις του Τουρκοκύπριου ηγέτη, Ντερβίς Ερογλου, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης δίνουν μια ενδεικτική απάντηση, καθώς ο ίδιος καλεί την Ελλάδα να προβεί σε μια αμοιβαία πράξη, συναισθανόμενη τις αντίστοιχες ευθύνες τις ως μια δημοκρατική Ευρωπαϊκή χώρα. Παράλληλα, τονίζει πως οι προηγούμενες ηγεσίες δεν τήρησαν τις σχετικές υποσχέσεις τους, υπονοώντας τη λειτουργία Μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα, αλλά και την επανεξέταση των δικαιωμάτων της Μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης.

Από την άλλη, υπάρχουν και φωνές που κατηγορούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο για τη μέχρι σήμερα παθητική του στάση στο θέμα και την αδυναμία του να αναλάβει πρωτοβουλίες που θα εξασφαλίσουν την επαναλειτουργία της Σχολής έστω και με διαφορετικό καθεστώς από αυτό του 1971 οπότε και έκλεισε.

Comments are closed.